We zien ons huisje op wielen al staan

Gepubliceerd op 22 april 2023 om 12:08

Het is nog drie weken en dan gaan we lekker naar de States. In gedachte zien we de camper, ons huisje op wielen, al staan. Op het laatste moment hebben we nog wat wijzigingen aangebracht in de reis. De route langs Cabrillo Highway, die op het programma stond, laten we vervallen. Net als de vorige keer dat we hier waren is de weg na Big Sur afgesloten wat betekent dat we om moeten rijden via het binnenland om pas weer net onder Cambria de weg te vervolgen. Dat was niet de bedoeling. We hebben plan B in werking gesteld en de route veranderd.

Dit stukje langs de kust, bij 17-Mile Drive, gaan we wel bekijken.

We hadden echt gehoopt Highway 1, oftewel Cabrillo Highway, helemaal te kunnen rijden dit jaar, maar helaas. Na wat onderzoek is het eigenlijk zo dat de weg vaker is afgesloten dan open. Goed om te weten als je ooit plannen hebt. Jammer maar we kunnen gelukkig nog wel een stukje van de mooie kust meenemen voor we de nieuwe route gaan volgen.

Na het ophalen van de camper reizen we rechtstreeks naar de kust bij Monterey Bay. Daar blijven we twee nachten pal aan het water bij Moss Landing. We bezoeken 17-Mile Drive, een prachtige scenic route bij Monterey. Langs deze route zie je een verzameling van prachtige ruige kusten afgewisseld door mooie stranden en ongelooflijk veel zeehondjes, zeeleeuwen, vogels en andere dieren. Kort gezegd, een geweldige route. Om de scenic drive te rijden betaal je wel een kleine toegangsprijs per auto of camper. Dat is het echter meer dan waard. Hebben we nog wat tijd over en werkt het weer mee, dan proberen we een walvistocht te maken op zee. Dat hebben we al eens gedaan maar dat was een hele ruige tocht omdat het weer verschrikkelijk was. Ondanks dat hebben we toen gelukkig wel enorm veel walvissen gezien.
In deze omgeving geeft men overigens de garantie dat je altijd walvissen ziet op een tocht. Een mooi vooruitzicht en geweldig om te zien maar minder leuk als de halve boot over de reling hangt door zeeziekte.  Wie weet lukt het deze keer om een tocht te maken in rustiger vaarwater.

Na twee nachtjes in Monterey Bay trekken we het binnenland in en volgen we onze nieuwe route. Het is maar een klein stukje rijden want we gaan richting Pinnacles National Park waar we ook overnachten. Pinnacles NP  is een relatief nieuw nationaal park. Het is in 2013 door president Obama als National Park benoemd. In het park kun je mooie wandelingen maken en met een beetje geluk de bedreigde Californische condor spotten die hier leeft.

Met heel veel geluk spotten we de bedreigde Amerikaanse Condor in het park

De volgende stop is in de buurt van Bakersfield. We pakken de meest scenic route die je met een grote camper kunt rijden. Het is best een uitdaging om in het binnenland van Californië een scenic route te vinden omdat de wegen redelijk saai zijn. Maar ik denk dat we geslaagd zijn toch een route te vinden die voldoende afwisseling biedt qua landschap. We starten op de CA-25 richting het zuiden en slaan na een tijdje de CA-198W op. Bij  Paso Robles rijden we richting het oosten naar Bakersfield.

Frans vindt het geweldig om vliegtuigen, treinen en auto's te zien dus als er ergens een museum is op dat gebied dan wil hij als het even kan hieraan een bezoekje brengen. En zo'n museum vind je op deze route, het Estrella Warbird Museum. Het schijnt een enorm indrukwekkend museum te zijn op het gebied van oorlogsvliegtuigen. Het ligt ook lekker midden op de route dus is het een mooie gelegenheid om even de benen te strekken. Frans kan zich vergapen aan de grote zilveren en ander gekleurde mechanische vogels en ik vermaak me wel op een andere manier.

Onze volgende stop bij Bakersfield is een tussenstop. We zijn niet van plan hier iets te ondernemen. Lekker even relaxen op de camping, misschien even wat boodschappen doen om de koelkast bij te vullen en daarna bijtijds naar bed, is het plan. De volgende morgen is het 3 uurtjes rijden richting Banning, onze volgende stop, ook weer een tussenstop. Vanuit Banning gaan we de volgende dag Joshua Tree NP bezoeken. Daar nemen we de hele dag voor. Aan het einde van de dag gaan we dan door naar onze camping in Palm Springs. Vandaar loopt de route verder zoals eerder gepland.

Het is een duidelijke verandering van de start van onze reis maar niet een waar we rouwig om zijn. Ik ben er van overtuigd dat we mooie en leuke dingen gaan doen op deze route. En wat nog leuker is, is dat deze route grotendeels nieuw voor ons is. Ik kan niet wachten tot het zover is.