De route

Deze reis gaan we maken in het vroege voorjaar en duurt 28 dagen. De eerste zeven dagen doen we met de auto. We starten vanuit Los Angeles en volgen Highway 1  naar Monterey Bay. Daar buigen we vervolgens af naar het oosten, richting Yosemite. Na  een bezoek aan dit park is het weer terug naar LA om de camper op te halen. De tocht gaat vervolgens door de Mojave Desert richting het zuiden van Arizona. Daarna is het weer terug naar California. De route eindigt in Palm Springs. Een gezellig stadje waar we nog even heerlijk van de zon kunnen genieten. Daarna is het nog een dagje LA, camper inleveren en terug naar huis.

Vlucht - Amsterdam - Los Angeles
We vliegen met British Airways. Dat betekent een tussenstop in London waarna we rechtstreeks doorvliegen naar LA. Daar halen we onze auto op, waar we de aankomende zeven dagen mee reizen.

Stop 1 - Marina del Rei - 1 nacht

Na aankomst is de auto ophalen en direct door naar de beach. We gaan het bonte gezelschap van mensen, waarschijnlijk wat uitgedund vanwege het virus,  bekijken in Venice Beach, het beginpunt opzoeken van Route 66 op de Pier van Santa Monica en even uitwaaien op het strand. Natuurlijk op gepaste afstand van onze medemens. We slapen in de buurt van Marina del Rei. Op maar een kwartiertje afstand van de luchthaven. Dat geeft ons de ruimte om lekker van de buitenlucht te genieten, iets wat altijd helpt tegen de jetleg.

Stop 2 - San Simeon - 1 nacht

We rijden richting het noorden vandaag, naar San Simeon. Het is een ritje van iets meer dan 3 uur. We hopen daar op tijd aan te komen om nog in de middag Hearst Castle te bezoeken. Lukt dat niet, dan doen we dat de volgende morgen.  Als het weer meewerkt dan kunnen we genieten van een prachtig uitzicht over de oceaan en omgeving. Zo niet, dan focussen we ons maar op de bijzondere inrichting van het "kasteel'.

Stop 3 - Monterey - 1 nacht

We rijden verder naar  het noorden, naar Monterey. Dat is, als de weg begaanbaar is. In het najaar van 2020 stond een groot deel van dit gebied in brand. Wat dit voor invloed heeft op de weg moeten we afwachten. Lukt het niet om via Cabrillo Highway te reizen, dan pakken we de CA46, een mooie scenic road die ons naar het droge achterland van Californië leidt. Daar vinden we wel een hotelletje die op de route ligt richting Yosemite National Park, onze volgende stop. Lukt het wel, dan overnachten we in Monterey.

Stop 4 - Yosemite NP - 1 nacht

Het vroege voorjaar is bij uitstek de plek om Yosemite te bezoeken. De watervallen zijn in volle glorie te bewonderen en daarnaast heb je de mogelijkheid om de prachtige kleuren te zien van alles wat bloeit in deze tijd.

Stop 5 - Oakhurst - 1 nacht

Na een nachtje in Yosemite, brengen we de dag door in het park. Uiteraard bezoeken we de watervallen en maken we een aantal wandelingen. Tegen de avond verlaten we het park en rijden naar Oakhurst, een plaatsje net buiten het park. Daar overnachten we in een hotel in een prachtige omgeving met weids uitzicht.

Stop 6 - Burbank - 1 nacht

Burbank is puur een tussenstop. Comfortabel overnachten in een leuk hotel en de volgende morgen de camper ophalen in LA. Als we zin hebben kunnen we voor we gaan slapen nog een bezoekje brengen aan Griffith Observatory, wat op korte afstand van het hotel ligt en een van mijn favoriete plekjes in de stad is.

Stop 7 - Bonelli Regional Park - 2 nachten

Het is niet ver rijden vandaag maar dat is bewust zo gepland. Na deze stop komen we op de route niet veel grote winkels tegen. We gaan dus even lekker boodschappen doen, zorgen dat we goed voorbereid met een volle koelkast op reis kunnen met ons huisje voor de aankomende 3 weken. Naast het shoppen kunnen we op deze mooie camping genieten van het mooie uitzicht over het meer in dit regionale park wat nog net in Los Angeles ligt. Bovendien krijgen we de tijd om de afgelopen dagen op ons in te laten werken voor we naar een heel ander gebied afreizen.

Stop 8 - Bagdad Café - 1 nacht

Via Route 66 Californië rijden we richting de Mojave Desert. Net voor we daar doorheen rijden stoppen we bij Bagdad Café, de locatie waar de Indie film Bagdad Café in 1987 is opgenomen. In de jaren 90 volgde een spin-off serie met Whoopi Goldberg. We overnachten tegenover het café zodat we niet veel moeite hoeven te doen om een kijkje binnen te nemen in het café.  Deze hangt vol met memorabilia van bezoekers van over de hele wereld. De volgende morgen is het vroeg op om de woestijn te bezoeken.

Stop 9 - Colorado River Willow Beach- 1 nacht

Via de Mojave Desert rijden we naar onze volgende bestemming. Tijdens een eerder reis zijn we langs dit gebied gereden. Je kon toen al zien dat de woestijn van de Mojave Desert veel interessanter is dan je zou denken. We rijden er dit keer dus dwars doorheen zodat we dit gebied in volle glorie kunnen ontdekken. Daarna is het via Las Vegas door naar de Colorado River. We hebben daar op een kleine camping een plaatsje gereserveerd. Hopelijk is het weer goed zodat we lekker even buiten kunnen genieten.

Stop 10 -  Seligman  1 nacht

Het is maar een ritje van 2.5 uur tot onze volgende stop.  Dat geeft ons voldoende tijd om Route 66 Arizona te verkennen. Dat is namelijk de route die we pakken richting Seligman. Onderweg is veel te zien en doen.

Stop 11- Sedona- 2 nachten

Ook nu is het maar een kort stukje rijden naar onze volgende stop, Sedona. We blijven hier twee nachten. Rondom Sedona is veel te zien. De omgeving kent bijzondere rotsformaties, bossen en andere mooie natuur. Er zijn verschillende State Parks in de buurt. We hopen een wandeling te maken naar de Seven Sacred Pools en het Red Rock State Park te bezoeken. Of dit lukt weet ik nog niet, ter plekke maken we de keuze wat we gaan zien en doen.

Stop 12 - Lake Pleasant - 1 nacht

Na stop 11 rijden we richting het zuiden van de VS, naar Tuscon. Omdat het best een stukje rijden is hebben we bij Lake Pleasant een mooie camping als tussenstop gevonden met een plekje pal aan het meer. Hier vind je al veel cactussen en vetplanten. Nog niet zo groot als bij onze volgende stop maar toch bijzonder om te zien.

Stop 13 - Saguaro National Park - 2 nachten

We rijden naar het meest zuidelijke stuk van Arizona, naar Saguaro National Park. We hebben een camping bij het westelijk deel van het park, het Tuscon Mountain District. Omdat de wegen hier onverhard zijn wordt het een uitdaging om het park te verkennen met onze grote camper. Zeker ook omdat er maar beperkte parkeerruimte is in het park. Lukt het daarom niet hier alles te zien dan maken we een ritje naar het oostelijk deel van het park, waar de wegen wel verhard zijn en de parkeergelegenheid iets beter is.

Stop 14 - Theodore Roosevelt Lake - 1 nacht
Na het bijzondere droge Saguaro NP rijden we vandaag weer richting het noorden, dwars door het Tonto National Forest. Als de tijd het toelaat brengen we een bezoek aan het Tonto National Monument, de plek waar prehistorische volkeren, Apache Indianen en Europese settlers hebben gewoond. De overblijfselen zijn nog in goede staat waardoor je een goed beeld krijgt van hun leefomstandigheden, Daarna is het door naar Theodore Roosevelt Lake. een groot stuwmeer omgeven door een prachtige omgeving. We hebben hier een plekje gereserveerd op een camping naast een gigantische cactus met uitzicht op het meer.

Foto door C Hanchey

Stop 15 - Petrified Forest National Park - 2 nachten
We nemen afscheid van onze cactus en reizen verder door het Tonto National Forest richting Holbrook. Hier blijven we twee nachten. We gaan vanuit hier het Petrified Forest National Park bezoeken. Een fascinerend park waar versteende boomstronken verspreid door het park te vinden zijn.  Ze hebben bijzondere kleuren en zijn duizenden jaren oud. Je kunt hier ook een deel van de Painted Desert te zien. Prachtige gekleurde heuvels die er buitenaards uitzien.

Stop 16 - Kingman - 1 nacht

De route van stop 15 naar 17 is relatief lang, zo'n kleine 750 km. Dat lijkt niet veel voor twee dagen maar met een camper gaat het allemaal niet zo snel. We pakken de snelweg richting Kingman, een tussenstop die halverwege ligt ten opzichte van onze volgende bestemming. Omdat onze route zich eerder langs Kingman heeft gevoerd staat daar niet veel anders op de planning dan misschien een hamburgertje eten bij de beroemde diner, Mr. D'z.

Stop 17 - Joshua Tree National Park - 2 nachten

We hopen voor het einde van de middag in Joshua Tree National Park aan te komen. We hebben de eerste nacht een camping in het noorden van het park, Black Rock Canyon campground. De tweede nacht rijden we dwars door het park richting het zuiden van het park waar we op Cottonwood campground een plekje hebben gereserveerd. Uiteraard bezoeken we zoveel mogelijk bijzondere plekjes in het park.

Stop 18 - Palm Springs -  3 nachten

Via Cottonwood campground rijden we vandaag via Salton Sea naar Salvation Mountain. Daarna is het door naar Palm Springs. Vanuit ervaring weet ik dat na drie weken immens veel zien en doen, de indrukken overweldigend zijn. Daarom is het fijn even lekker te ontspannen op een camping in Palm Springs. Heerlijk bijkomen in een omgeving waar de zon schijnt en de temperatuur aangenaam is.  Hebben we zin dan gaan we zeker nog wat leuks doen in de omgeving.

Foto gemaakt door Robotics

Stop 19 - Anaheim-  1 nacht

We rijden in een uurtje naar Anaheim vandaag. We pakken de koffers vast in, maken de camper schoon en doen de laatste inkopen. We proberen een lekkere lange nacht te slapen zodat we fit zijn voor de lange vlucht terug naar Nederland. Die gaat pas in de avond. De camper moeten we al vroeg inleveren. Dat wordt een lange wacht zonder vervoer. Nou ja, we vinden wel wat te doen om onze tijd te verdrijven.

Vlucht- terugvlucht naar Nederland- 1 nacht

Tegen de avond is het inchecken voor de vlucht richting Londen. In Londen is het direct door naar Schiphol. Daar aangekomen is het nagenieten van wat we allemaal hebben gezien en plannen maken voor onze volgende reis.