Algemeen

Dit is een reis van ruim vijf weken. Je start in Denver en eindigt daar ook. Deze reis is een variatie op de High Mountains and Thundering Bison rondreis. Het verschil is dat je deze reis met de auto maakt, nog meer bestemmingen aandoet en een nog grotere variatie aan bezienswaardigheden tegenkomt. Je bezoekt twee grote steden en talloze kleinere steden. De natuur onderweg is steeds weer anders. Je bezoekt 8 nationale parken, een aantal National Monuments, verschillende State Parks en meer wonderen van moeder natuur. Deze reis kun je in principe het hele jaar door maken, maar houd er rekening mee dat in de wintermaanden bepaalde wegen afgesloten zijn waardoor je de route dan wat om moet gooien.

De route

Deze reis maken wij in het voorjaar van 2024. Vanuit Denver rijden we met de klok mee door Colorado, Utah, Idaho, Montana, Wyoming, South Dakota en Nebraska. Soms verblijven we in een hotel, maar in veel gevallen ook in huisjes of appartementen. De route gaat door hoge bergen, de woestijn, immense bossen en prairielandschap. Je komt langs meren en ziet hoge watervallen. Een maanlandschap ontbreekt ook niet op deze tocht. Afwisseling is daarom kenmerkend voor deze reis.

Nationale Parken en National Monuments op de route:

Vlucht - Amsterdam - via Londen - Denver
We vliegen met British Airways. Op de luchthaven halen we onze auto op.

Stop 1 - Denver International Airport - 1 nacht

We komen in de avond aan en slapen daarom een nachtje in een hotel dicht bij het vliegveld van Denver. De volgende morgen kunnen we dan vroeg op pad naar onze eerste echte bestemming van de rondreis, Manitou Springs. We nemen een langere route dan kan, over de CO-67S, zodat we direct kunnen genieten van het mooie berglandschap in de omgeving.

Stop 2 - Manitou Springs - 3 nachten

Dit stadje staat bekend om zijn unieke geothermische bronnen en mineraalwaterbronnen. Het heeft een historische binnenstad met plekjes waar je gratis het bronwater kunt tappen voor eigen gebruik. Terwijl we daar zijn brengen we ook een bezoek aan Old Colorado City, Garden of the Gods, en Pikes Peak. Pikes Peak staat bekend om zijn prachtige uitzicht vanaf de top die je met de auto of trein kunt bereiken. Jaarlijks vindt hier een wereldberoemde autorace plaats.

Stop 3 - Salida - 1 nacht

We vertrekken vroeg vandaag richting Salida, een echt bergstadje in Colorado. Onderweg willen we stoppen bij Royal Gorge Bridge,  één van de hoogste hangbruggen van de wereld. De brug is gebouwd over een diepe canyon waar de rivier de Arkansas door loopt. In de namiddag willen we nog even naar Downtown Salida wat wordt beschreven als charmant, vriendelijk, artistiek en historisch.

Stop 4 - Montrose - 1 nacht

We vervolgen de weg door de bergen richting Black Canyon of the Gunnison NP. In het park volgen we de scenic route door het zuidelijk deel van het park waar we proberen zoveel mogelijk uitkijkpunten te bezoeken en lekker te genieten van het buiten zijn. Daarna rijden we door naar Montrose waar we een nachtje in een hotel verblijven.

Stop 5 - Cortez - 2 nachten

Vanaf Montrose pakken we de scenic route, de Million Dollar Highway, door de San Juan Mountains die ons langs Silverton en Durango, twee oude mijnstadjes voert. De tocht is niet lang zodat we onderweg regelmatig kunnen stoppen waar we maar willen. Daarna is het rijden richting Cortez waar we 2 nachten verblijven zodat we een uitgebreid bezoek kunnen brengen aan Mesa Verde National Park.

Stop 6 - Moab - 3 nachten

Vanaf Cortez is het maar een kort ritje richting Moab. Tijdens deze rit willen we het Needles District van Canyonlands National Park bezoeken. Onderweg stoppen we even bij Newspaper Rock, een van de best toegankelijke plekken om eeuwenoude rotstekeningen te zien. Daarna is het door naar Moab waar we voor een paar dagen een een motel hebben geboekt en het noordelijke deel van Canyonlands en Arches National Park bezoeken.

Stop 7 - Torrey- 1 nacht

Het is een kort stukje rijden naar Torrey, onze volgende stop, maar dat geeft ons mooi de tijd om Capitol Reef National Park te bezoeken. We gaan zeker de scenic route volgen maar als het even kan ook een fijne wandeling maken. 's Avonds hopen we tijdens de zonsondergang prachtig uitzicht te hebben op het indrukwekkende landschap vanaf een van de uitkijkpunten in het park.

Stop 8 - Salt Lake City - 2 nachten

Dit wordt een van de langste rit van de reis, bijna 4 uur. Maar gelukkig nog steeds genoeg tijd om onderweg te stoppen om een kopje koffie te drinken in bijvoorbeeld Helper, een voormalig mijnstadje dat nu een gemeenschap is gebaseerd op kunst en creativiteit. In Salt Lake City verblijven we midden in Downtown in een appartement zodat we al wandelend Temple Square en de State Capitol kunnen bezoeken.

Stop 9 - Twin Falls - 2 nachten

Onderweg naar Twin Falls stoppen we misschien nog even bij het Bear River Migratory Bird Refuge, net ten noorden van Salt Lake City, om de scenic loop te rijden en zo hopelijk veel vogels te zien. Daarna is het door naar de watervallen bij Twin Falls, oftewel de Shoshone Falls. Deze watervallen zijn hoger dan de Niagara Falls en worden soms ook wel de 'Niagara Falls of the West' genoemd.

Stop 10 - Idaho Falls - 1 nacht

Het is een kort ritje vandaag en dus meer dan voldoende tijd om Craters of the Moon National Monument te bezoeken. We komen hier toch langs. Dit kraterlandschap doet denken aan de maan. Door het park loopt een scenic route met de mogelijkheid om onderweg wandelingen te maken over de lavavelden. Daarna  is het door naar Idaho Falls waar we 1 nachtje in een motel overnachten voor we de volgende dag richting Yellowstone National Park gaan.

Stop 11- West Yellowstone - 2 nachten

De aankomende 3 dagen staan in het teken van Yellowstone National Park.  Het park bestaat uit een tweetal loops die tezamen een acht vormen. Vanaf West Yellowstone bezoeken we het onderste deel van de 'acht'. De loop die o.a. langs Old Faithfull, West Thumb en de Upper en Lower Falls, de beroemde watervallen loopt.

Stop 12 - Lake Yellowstone- 2 nachten

We zitten nu midden in het park. Geen wachtrijen bij de 'entrance', heerlijk opstaan en direct op pad naar al het moois in het park wat we nog niet hebben gezien zoals Mammoth Hot Springs. Op de dag dat we vertrekken rijden via Lamar Valley naar Cody. We hopen hier wat beren, bisons en herten te spotten. Het schijnt dat het voorjaar een uitstekende tijd is om ze tegen te komen. Fingers Crossed.

Stop 13 - Cody - 3 nachten
Als we in Cody aankomen is het Memorial Weekend, een vrij weekend voor de meeste Amerikanen. Dat kan betekenen dat het best druk kan zijn bij de bezienswaardigheden in Cody. Gelukkig hebben we 2 volle dagen dus het zal we goed komen. Hoe dan ook doen we het even rustig aan om alle indrukken van de laatste dagen te verwerken en op en top te genieten van het Westerntown gevoel in Cody.

Stop 14 - Sheridan - 1 nacht
We gaan op weg naar de Black Hills. Onderweg stoppen we voor een nachtje in Sheridan, een oud Western stadje. Verder is het genieten van het landschap onderweg en er zo'n relaxed mogelijke rit van te maken. Niks moet, alles mag. 's Avonds een  restaurantje pakken downtown, daarna slapen en dan door richting de Black Hills.

Stop 15 - Custer - 4 nachten

Onderweg naar Custer willen we stoppen bij Devil's Tower, we komen er nagenoeg langs. Daarna is het door naar Custer State Park waar we in Custer een appartementje hebben geboekt. Hier is het plan om Mount Rushmore en het Grazy Horse memorial te bezoeken en de scenic roads, Needles Highway en de Wildlife Loop in Custer State Park, te rijden. Eén dag staat in het teken van een bezoek aan Badlands National Park.

Stop 16 - Scotts Bluff - 1 nacht
We zakken weer af naar het zuiden. We overnachten in Scottsbluff waar we het Scotts Bluff National Monument bezoeken. Als het weer meewerkt dan rijden we naar de top van Scotts Bluff via de Summit Road. Als er dan nog tijd is dan volgen we ook nog een van de trails.  De volgende dag rijden we verder naar het zuiden,  richting Estes Park.

Stop 17 - Estes Park - 2 nachten
Na een nachtje slapen hopen we geluk te hebben en zonder al te veel problemen snel Rocky Mountain NP in te kunnen. Dan kunnen we daar de Trail Ridge Road volgen, de hoogst gelegen snelweg van Amerika met prachtige vergezichten, wandelen en genieten van dit bijzondere park. Op de dag dat we vertrekken pakken we de scenic rout over de Peak to Peak Highway richting Denver. Onderweg kunnen we dan Black Hawk en Central City aandoen.

Stop 18 - Denver - 3 nachten
De laatste dagen brengen we door in Denver. We bezoeken de stad, de verschillende bezienswaardigheden en natuurlijk gaan we nog even lekker shoppen voor we vertrekken. Leuke hebbedingetjes kopen die fijn zijn voor thuis. Souvenirs hebben we vast al onderweg gekocht dus daar hoeven we ons niet mee bezig te houden.
En dan is het door naar het vliegveld voor de terugreis

Vlucht - Terugvlucht naar Nederland - 1 nacht
Na 36 dagen in Amerika is het weer tijd om naar huis te gaan. We vliegen met een nachtvlucht vanaf Denver via Londen naar Schiphol. Op de 37ste dag van onze vakantie komen we weer aan in Nederland.