Algemeen

Deze reis maken we in het najaar. Dat we in het najaar reizen is voor meer dan één reden. De eerste reden is dat een aantal wegen langs deze route in het voorjaar meestal nog gesloten is maar in september nog open. Reden twee, het is lang niet zo druk als tijdens zomervakantie. Reden drie, de kleuren van de herfst worden zichtbaar waardoor de tocht extra kleurrijk wordt. En dan, last but not least, reden vier,  de jaarlijkse Roundup in Custer State Park vindt plaats. Dit evenement geeft een uniek inkijkje in het 'Wilde Westen'.  We kunnen dan zien hoe deze imposante beesten uit de heuvels naar een plek worden gedreven door moderne cowboys en cowgirls.

De route

De reis maken we met een camper. We starten in Denver en vandaar gaan we een groot rondje van ongeveer 3800 km maken in het mid-westen van de Verenigde Staten. Hier doen we een volle maand over. We reizen door Colorado, Utah, Wyoming, South Dakota en Nebraska. Eigenlijk bezoeken we ook Montana, maar waar we naar toe gaan is maar een paar kilometer over de grens van Wyoming. We verkennen de staat verder niet dus deze tellen we niet mee.  We bezoeken verschillende nationale parken en State Parks. We eindigen in Denver, waar we nog een paar dagen in een hotel verblijven voor we het vliegtuig naar huis pakken. Hieronder zie je de route in detail.

Vlucht - Amsterdam - Denver
We vliegen met American Airlines naar Amerika. De vlucht gaat vanaf Amsterdam naar Dallas waar we overstappen op de vlucht naar Denver, ons startpunt van de reis.

Stop 1 - Denver, Colorado - 1 nacht

We hebben een nachtje gereserveerd in een hotel vlakbij het vliegveld. Vandaar gaan we de volgende morgen naar de camper afhaallocatie van Road Bear. We hebben dit jaar een iets kleinere camper van ongeveer 27 feet. Nog steeds lekker ruim maar het scheelt wel ruim een meter met de campers die we hiervoor hadden.

Stop 2 - Central City/Black Hawk, Colorado - 1 nacht

Onze eerste stop met de camper is vlakbij Denver, bij twee oude mijnstadjes, Het is maar een klein uurtje vanaf de ophaallocatie. Dat geeft ons mooi de gelegenheid om inkopen te doen, de camper te voorzien van alles wat nodig is voor onze reis. Natuurlijk kijken we even rond in dez oude mijnstadjes . Ze geven een inkijkje hoe het er uitzag ten tijden van dat goudzoekers dit deel van het land bewoonden.

Stop 3 - Silt/Glenwood Springs. Colorado- 1 nacht

We overnachten in de buurt van Glenwood Springs. Dit is een tussenstop richting Moab. We hebben voor een camping gekozen aan de Colorado River. De weg die we volgen rijdt dwars door een gebied met hoge bergen en stadjes waar natuurlijke bronnen zijn te vinden.

foto gemaakt door ktbuffy

Stop 4 - Moab, Utah - 3 nachten

Vandaag reizen we naar Moab. We proberen de route naar Moab via het Colorado National Monument te laten lopen. We blijven in Moab 3 nachten en het wordt onze uitvalsbasis om Arches en Canyonland te bezoeken. Als er tijd over is, staat ook een bezoek aan Dead Horse State Park op het programma. Vanuit dit park heb je een prachtig uitzicht over Canyonlands en de Colorado River.

Stop 5 - Provo, Utah - 1 nacht

We vervolgen onze reis richting een heel ander landschap, richting het hoge noorden, Yellowstone NP. Dit is best een lange tocht en, zoals altijd, we doen het rustig aan, het is vakantie ten slotte. We overnachten drie keer voor we bij Yellowstone NP aankomen. Provo is de eerste stop.

Stop 6 - Bear Lake, Utah/Idaho - 1 nacht

Dit onze tweede tussenstop. Op weg naar ons overnachtingsadres stoppen we in Salt Lake City. Een echt bezoek aan de stad waar we alles bekijken wordt het niet, daar hebben we geen tijd voor. Het is meer om een kleine indruk te krijgen van de stad. Dan is het verder naar Bear Lake.  De camping ligt pal aan het meer.  De weg langs het meer wordt gezien als scenic drive. Dus als het goed is wordt het geen saaie reis.

Stop 7 - Moran, Wyoming - 1 nacht

De derde tussenstop is in het Grand Teton NP. Na een nachtje slapen rijden we langs de oevers van Jackson Lake dwars door Grand Teton NP richting Yellowstone NP.  Hierlangs liggen verschillende mooie uitkijkpunten waar we prachtig uitzicht hebben op het omliggende landschap. Tussendoor wordt het dus vaak stoppen en lekker even wandelen.

Stop 8 - West Yellowstone, Montana  - 2 nachten

We hebben niet lang om dit gigantische park te bekijken maar we maken er het beste van. We gebruiken de route zoals  beschreven bij Yellowstone National Park. Op de dag van aankomst proberen we zoveel mogelijk de bijzondere punten waaronder Old Faithful te zien. De volgende dag staat dan de rest van de loop op de planning. Op de dag van vertrek rijden we via het noorden langs Lamar Valley richting Cody. Als het meezit dan hebben we dan alle belangrijke bezienswaardigheden, waaronder hopelijk veel wildlife, gezien .

Stop 9 - Cody, Wyoming- 1 nacht

Vandaag  komen we waarschijnlijk laat aan in Cody. Iets zien van het stadje zal dan niet meer lukken. De volgende morgen willen we wel even het Buffalo Bill Center of the West bezoeken, een plek met vijf verschillende musea o.a. over Buffalo Bill en de geschiedenis van de Indianen, Een kopje koffie drinken in het oude stadje zal misschien ook nog wel lukken.

Foto gemaakt door  Alex Proimos

Stop 10 -  Buffalo, Wyoming - 1 nacht

Buffalo is een weer een van onze tussenstops. Maar wel één die we zorgvuldig hebben gekozen. Buffalo is een typisch western plaatsje met redelijk wat historie. Het is niet groot. Gelukkig maar want we hebben maar één nachtje hier. Een paar uurtjes hier doorbrengen geeft waarschijnlijk een goede indruk.

Stop 11- Devils Tower, Wyoming

Vandaag gaan we onderweg naar een bijzonder stukje Amerika. Zomaar in de middle of nowhere staat deze vreemd gevormde rots die stijl de hoogte in gaat met een vreemd geribbeld oppervlakte. We hebben een plekje op de camping direct naast de rots. Devils Tower is een national monument wat betekent dat het beheert wordt door de NPS.

Stop 12 - Hermosa in de buurt van Custer State Park, South Dakota - 3 nachten

Op weg naar onze volgende stop volgen we de route langs Grazy Horse Memorial en Mount Rushmore National Memorial. Of we beiden bezoeken hangt af van de tijd. Hoe dan ook bezoeken we Mount Rushmore. Zo'n iconische site mag je niet missen. De dagen daarna staan in het teken van bizons. We bezoeken de jaarlijkse Buffalo Roundup, een bijzonder event waar je hedendaagse cowboys een kudde bizons terug ziet brengen naar het dal waar ze geïnspecteerd worden op hun gezondheid. Een echte western belevenis.

Stop 13 -  Badlands National Park, South Dakota - 2 nachten

Het is maar een klein stukje rijden en dan arriveren we bij onze volgende stop. Interior, een piepklein plaatsje bij Badlands National Park. Het ligt aan de oostzijde van het park. We gaan vanaf hier de scenic route volgen en zoveel mogelijk stoppen om te wandelen en het park zo goed mogelijk te verkennen.

Stop 14 - Scottsbluff- 1 nacht
Ook dit is maar een klein stukje reizen. De bestemming is Scottsbluff. Deze rotsformatie had voor lange tijd de functie van herkenningspunt voor emigranten en andere reizigers. Dit levert een rijke historie op. In het museum maar ook via interactieve wandelingen kun je hier meer over te weten komen. En dan is er nog het uitzicht.  Voor  spectaculaire vergezichten kun je met de auto of shuttle naar de top van de rots rijden.

Foto door C Hanchey

Stop 15 - Laramie- 1 nacht
Weer zo'n typisch Western stadje. We schatten in dat we genoeg tijd hebben om het stadje te verkennen. Het is niet zo lang rijden om hier te komen. Het stadje kent een rijke spoorweg geschiedenis maar is ook vaak gebruikt in Hollywood producties. Een andere attracties is de Wyoming Territorial Prison, een gevangenis uit de 19de eeuw en wat nu een museum is. Als het lukt qua tijd dan brengen we hier een bezoekje aan.

Stop 15 - Rocky Mountains - 4 nachten
Ons laatste nationale park staat op het programma, Rocky Mountain NP. We hebben hier 3 volle dagen om te wandelen en het park te verkennen. De camping ligt midden in het park dus we kunnen optimaal genieten van de omgeving. Fijn dat er shuttle bussen rijden. We kunnen dan de camper laten staan en ons lekker laten vervoeren naar de meeste bijzondere plekjes.

Stop 16 -  Golden Gate Canyon State Park - 1 nacht

We volgen vandaag de Peak to Peak Scenic Highway richting het zuiden tot aan het Golden Gate Canyon State Park. Er is voldoende tijd om onderweg te stoppen, te wandelen en van het uitzicht te genieten. Het is nu inmiddels oktober en als het goed is zijn de bomen allemaal gekleurd in herfstkleuren. Als het weer een beetje meewerkt dan kan het niet anders dan een prachtige tocht te worden.

Foto gemaakt door Bryce Bradford

Stop 17 -  1 nacht

Het is nu nog een nachtje overnachten ergens dicht bij de inleverlocatie van onze camper. Er zijn een aantal mogelijkheden maar die kunnen we pas tijdens onze reis boeken. We hopen dat we een plekje op een van de stadscampings kunnen vinden, maar we kijken wel. Hoe dan ook moeten we na een nachtje slapen vroeg op om de camper in te leveren. Daarna is het door naar een hotel midden in Downtown Denver

Stop 18 - Denver, Colorado - 2 nachten

We blijven nog twee nachtjes in Denver. De ligging van ons hotel is gunstig. We kunnen hiervandaan lopend de omgeving verkennen. De kamer die we hebben geboekt heeft uitzicht op de stad en in de verte de Rocky Mountains. Het wordt lekker shoppen, terrasje pakken en genieten van alles wat er te zien is.

Vlucht- terugvlucht naar Nederland- 1 nacht

Tegen de avond is het inchecken voor de vlucht richting Londen. In Londen is het direct door naar Schiphol. Daar aangekomen is het nagenieten van wat we allemaal hebben gezien en plannen maken voor onze volgende reis.