Een rock en nog veel meer rockets

Gepubliceerd op 5 april 2019 om 11:12

We verlaten de camping van Stone Mountain Park voor een tocht van twee en een half uur richting Rock City. Dit wordt alweer onze vijfde stop. Rock City ligt boven op Lookout Mountain, een grote rots op een kruispunt van een aantal staten.

Er wordt gezegd dat je vanaf Lover's Leap, het uitkijkpunt boven op de berg, op een heldere dag wel 7 staten kunt zien. Maar dat is niet het enige bijzondere in deze buurt. Voor we naar Rock City rijden staat een bezoekje aan Ruby Falls op het programma. Deze watervallen zijn een waar natuurfenomeen. Je kunt hier met een lift meer dan 430 meter naar beneden de berg in. Daar kom je in een ondergrondse grot terecht met verschillende gangenstelsels.

In 1928 ontdekte Leo Lambert hier de grootste ondergrondse waterval van Amerika. Onder begeleiding van een gids kun je hier de constante stroom van water wat van ongeveer 44 meter hoogte naar beneden dendert bekijken. Natuurlijk maken de Amerikanen hier een echte attractie van. Je bekijkt namelijk de waterval niet in zijn natuurlijke glorie maar men heeft bedacht dat het leuk is om er wat gezellige kleurtjes aan toe te voegen. Oftewel, de tour is een waar showspektakel. De lichtjes nemen we maar voor lief, dit wonder willen we zien.

Foto: Ruby Falls

Na ons bezoek diep in de berg is het naar de top van de berg. Met een beetje mazzel is het mooi weer en hebben we prachtig uitzicht vanaf Lover's Leap. Je kunt hier niet alleen met wat mazzel de omliggende staten zien maar ook een kunstmatig aangelegde waterval. Die staat niet hoog op ons lijstje van 'dat moeten we zien' maar het uitzicht wel. Duimen dat we kunnen genieten van een strak blauwe hemel of in ieder geval weer hebben wat een beetje meewerkt om ver te kunnen zien.

Het uitkijkpunt Lover's Leap heeft niet zomaar deze naam gekregen. De legende vertelt het verhaal dat in deze buurt lang geleden een Cherokee jongen en een Nacoochee meisje verliefd op elkaar waren. Probleem was dat de tribes niet bepaald vriendelijk tegenover elkaar stonden. De relatie werd niet geduld. De Nacoochee namen de Cherokee jongen gevangen en gooiden hem op dit punt over de rots naar beneden. Het meisje kon dit niet verdragen en is hem achterna gesprongen. Tja, onverdraagzaamheid is van alle tijden.

Er is nog veel meer te doen in Rock City en omgeving maar we hebben niet zo heel veel tijd dus we hebben gekozen deze twee dingen op ons programma te zetten. Kunnen we meer doen, mooi meegenomen. Vanavond overnachten we op een KOA camping in de buurt. Zo te zien ligt deze heerlijk rustig midden in de natuur. Klinkt goed.

De volgende dag is het op weg naar onze zesde stop, Nashville. We blijven hier 3 dagen. Op de route naar Nashville, via Alabama, staat een bezoek aan Huntsville op het programma. Niet het stadje maar het U.S. Space & Rocket Center wat hier vlakbij ligt.

Foto: U.S. Space & Rocket Center

Dit centrum, een bijzonder museum, neemt je mee in het verhaal van het American Space Program en staat niet toevallig op deze plek. In de jaren vijftig van de vorige eeuw is Werner von Braun samen met een groot team wetenschappers in Huntsville verantwoordelijk voor de ontwikkeling en bouw van raketten die voor het eerst de ruimte ingeschoten werden en uiteindelijk ook de eerste man op de maan zette. Dit jaar wordt gevierd dat het nu 50 jaar geleden is dat de Apollo 11 werd gelanceerd en de beroemde zin " That's one small step for man, one giant leap for mankind " werd uitgesproken door Neil Armstrong, de eerste man op de maan. Tot het einde van 2019 is er een speciale tentoonstelling over de Apollo en die willen we graag zien. In het U.S. Space & Rocket Center is natuurlijk veel meer te zien dan deze tentoonstelling. Wat wij precies gaan doen, zien we als we daar zijn. Alles wat te maken heeft met ruimtevaart is goed wat mij betreft.

Ruimtevaart is voor mij net zo iets als een ouderwetse boekenwinkel, zet mij maar in de buurt en ik vermaak me kostelijk. Ooit ben ik een dagje met mijn kinderen naar een open dag geweest van ESA in Noordwijk. Mijn kinderen vinden beiden ruimtevaart ook heel interessant maar waren totaal verveelt na een paar uur. Terwijl ik nog steeds aan het luisteren was naar alle verhalen van mensen die betrokken waren bij de ruimtevaart hadden zij het wel gezien. Omdat ik de sleutels van de auto had en zij graag met de auto naar huis wilden ( het regende pijpenstelen) konden ze niet anders doen dan wachten. En wachten duurt lang als je alles gezien hebt en genoeg hebt gehoord. Als je ze nu vraagt om mee te gaan naar zo'n dag dan bedanken ze vriendelijk.

We zullen waarschijnlijk laat aankomen in Nashville, maar dat heb ik er graag voor over. Een dag tussen de raketten laat ik niet aan me voorbij gaan.