Wordt het kramperen of kamperen?

Gepubliceerd op 14 maart 2019 om 10:33

Ik kan niet wachten tot we op vakantie gaan maar tegelijkertijd heb ik een klein beetje stress. Dit jaar gaan we namelijk met de camper op reis. Een flink aantal jaren geleden hebben we dat ook gedaan. Keurig geboekt bij een Nederlandse touroperator die goed bekend stond, dan ga je er vanuit dat het allemaal goed geregeld is.

Dat was dus niet zo. Het eerste deel van onze vakantie hebben we met de auto gedaan, daarna zouden we de auto inleveren in Atlanta en de camper ophalen voor een laatste 10 dagen vakantie op verschillende campings.

Onze camper die we jaren geleden bij Cruise America huurden.

In Atlanta begon het al. We hadden de auto ingeleverd, een taxi geregeld die ons naar de afhaallocatie van de camper zou brengen. We hadden het voucher met een adres erop dus het was duidelijk voor de taxichauffeur waar 'ie naar toe moest. En we waren er zo. Alleen bij aankomst bleek dat het bedrijf een aantal maanden daarvoor verhuisd was. Als je nagaat dat het op een zaterdag was, net na het midden van de dag , en camperverhuurbedrijven zo rond een uur of vier echt dicht gaan dan is dit niet echt een ontdekking waar je blij van wordt.

Gauw telefonisch contact gezocht met de touroperator. Die moesten behoorlijk lang zoeken. De tijd tikte door. Bleek dat de afhaallocatie nu helemaal aan de andere kant van de stad zat. De chauffeur niet happy, wij niet happy want de teller op de meter begon aardig op te lopen, maar goed we hadden geen keus, we gingen op weg naar de nieuwe locatie.

Daar eindelijk aangekomen bleek dat ze helemaal niet op ons gerekend hadden en ook niet zo'n zin hadden enige uitleg te geven over het gebruik van de camper. We kregen simpelweg de sleutel van een camper die ergens achteraan geparkeerd stond met het verzoek zo snel mogelijk te vertrekken want ze wilden sluiten. Zo op het oog zag de camper er best goed uit. Oud, wat versleten van binnen, maar schoon en het ding reed goed. Wij wilden ook weg want we hadden al bijna een dag verspeelt met rondrijden in niet zo'n leuke omgeving, het industriegebied rond Atlanta. Onderweg dan maar, we zouden zelf wel uitvinden hoe het allemaal werkte. Gelukkig had ik vooraf een camping gereserveerd niet ver van Atlanta. Na een uurtje daar kwam de volgende ergernis. Het toilet werkte niet goed, doortrekken deed ' ie zo'n beetje willekeurig. Nou ja, dan maar een paar keer vaker drukken op het knopje. Dat zouden we wel overleven.

Het was behoorlijk warm, midden in de zomer in Georgia loopt de temperatuur toch gauw op naar de 40 graden (Celsius wel te verstaan). Met die temperaturen is het best lekker om je te douchen van tijd tot tijd. Dus dat wilde ik dan ook doen na een lange dag onderweg. Ik zette de douche aan en wilde er onder gaan staan, liep dat ding helemaal over, de afvoer compleet verstopt. Geen idee wat er aan de hand was. Frans is behoorlijk handig en die heeft de afvoer nagekeken. Er zat niets in het putje en verder was er ook niet veel te ontdekken. Iemand anders erbij gehaald, maar die hadden ook geen idee. De douche was gewoon onbruikbaar. Contact gezocht met het verhuurbedrijf maar die wilden niet helpen, het was weekend en ze hadden niemand die iets kon doen. Omdat we nog best wel een stukje hadden te gaan de aankomende week besloten we het maar te laten en te douchen op de campings. Degene waar we op dat moment stonden was netjes, ik ging er vanuit dat dit overal wel zou zijn, dus geen probleem.

Maar na een paar honderd kilometers verderop, aangekomen in Florida, veranderde dat. De campings daar, natuurlijk gewoon botte pech, waren ronduit smerig. En dan heb ik het niet over modder of andere natuurverschijnselen, maar over haren, oude zeepresten met vreemde kleuren die je fantasie naar vreemde plaatsen voert en nog meer ranzige zaken. Gekeken naar alternatieven maar zonder succes. Ik was er helemaal klaar mee. Als je niet gewoon gebruik kunt maken van de basis behoefte dan hoeft het voor mij niet meer.

We besloten maar naar Orlando te rijden, daar konden we namelijk de camper inleveren. Vanaf nu zouden we in een hotel overnachten zodat we in ieder geval even lekker konden douchen. Voor een hotel aangekomen wat er redelijk uitzag vroegen we of ze een kamer voor ons hadden. De dame van de receptie vroeg ons 'hebben jullie een auto bij je?' waarop wij wezen naar de camper buiten. Je had haar gezicht moeten zien, totale verbazing, ze keek ons aan of we compleet gek waren. Hoezo een kamer als we die op de parkeerplaats hadden staan. Uitgelegd wat er aan de hand was waarop de dame ons snel een sleutel van een kamer overhandigde. Ik ben geloof ik nog nooit zo blij geweest om in een hotel te mogen slapen.

Dit jaar gaan we het dus nog een keer proberen. Ik heb me suf gegoogeld en alle recensies gelezen die er te vinden waren over de verschillende camperverhuurbedrijven. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij Star RV, die verhuurt alleen maar campers die niet ouder zijn dan een jaar. Natuurlijk kan daar ook iets mee zijn maar het risico is aanzienlijk lager dan bij Cruise Amerika waar we de vorige keer de camper hadden gehuurd en waar je schrikt van de recensies die er te vinden zijn op het internet.

Ik weet nog dat ik het wel enorm relaxed vond, zo rijden met de camper en lekker genieten van de prachtige overnachtingsplekjes midden in de natuur. Daar kijk ik dan ook nu echt naar uit. Maar ook heb ik nog een lichte angst dat onze vorige ervaring zich gaat herhalen. Ik hoop dat dit onterecht is want ik zou het heerlijk vinden als de vakantie van dit jaar mijn beeld van kramperen verandert in fijn kamperen.