Bizons en Streetart

Gepubliceerd op 5 mei 2019 om 11:43

De vakantie zit er tegen deze tijd bijna op. Nadat we onze laatste dag op de Ho Hum Camping hebben gehad is het door naar het binnenland van Florida. Hier gaan we nog even een bijzonder park, Paynes Prairie Preserve State Park, bezoeken. Ik moet zeggen, hier heb ik best wat dubbele gedachten over.

We hebben een kampeerplekje midden in het 85 km² grote park wat voor het grootste gedeelte uit moerasland bestaat. Heb je geluk dan kun je hier, lijkt mij heel bijzonder, bizons en wilde paarden zien. Maar die wonen hier niet alleen. Het sterft hier van de slangen en alligators. Niet mijn meest favoriete beestjes. Omdat ik zo graag een kudde bizons in het echt wil zien ben ik gezwicht voor dit park als overnachtingsadres. Door in het park te logeren kunnen we lekker vroeg opstaan, naar de uitkijktoren gaan en hopelijk zien waar we voor zijn gekomen.

We logeren midden in het park op een hele kleine camping. Oftewel, wij zijn de bezoekers tussen allemaal bijzondere beesten waarvan ik hoop dat ze mij de volledige privacy geven die ik graag wil. Ik moet er niet aan denken dat ik lekker met een kopje koffie buiten zit te genieten en er een grote giftige slang onder mijn stoelt door kruipt. Brrrr, krijg nu al de bibbers.

Maar ja, wil je iets zien dan moet je je over je angsten heen zetten. Dieren zijn over het algemeen banger voor jou dan jij voor hen. Dat hou ik maar in gedachte.

Na een nachtje slapen, een ochtend ronddwalen in het park is het inpakken en naar onze laatste camping in de buurt van Orlando. De volgende morgen moeten we deze inleveren en dan is de 'Kamperen of Kramperen' ervaring achter de rug. Vanaf dan hebben we nog een paar dagen te gaan, lekker logeren in een comfortabele hotelkamer en rijden in een klein karretje, een Ford Focus of zoiets. Zal wel wennen zijn na drie weken rijden in een gevaarte van bijna tien meter.

Na de de sleutels van de camper te hebben ingeleverd is het door naar Orlando International Airport voor het ophalen van onze auto. Daarna rijden we richting de oostkust en Miami. Dit wordt echt onze laatste stop. Eén waar ik wel enorm naar uitkijk. Miami hebben we eerder bezocht maar we hebben toen maar een heel klein stukje gezien. We hebben niet lang, effectief maar anderhalve dag, maar ik weet wat er op het programma staat: Wynwood, het Art Deco District en dan nog een keuze uit een bezoek aan Coral Gables of Little Havana. Met een beetje mazzel kunnen we de laatste twee weken allebei bezoeken.

Wynwood staat echt bovenaan het lijstje. Deze wijk is sinds 2009 omgetoverd tot een inspirerende kleurrijke artistieke omgeving. Bijna elke muur in de wijk is voorzien van streetart, je vindt er talloze eethuisje, vaak door Puerto Ricanen gerund, en vele galeries. Ik ben gek van streetart en wat er dus gebeurt, hier moeten we naar toe.

Wat ik me herinner van ons eerdere bezoek aan Miami is dat je overal muziek hoort en ziet, dat de energie er af spat en dat, in tegenstelling tot de rest van Florida, hier mensen van alle leeftijden wonen. En dat allemaal natuurlijk in een heerlijke warme zonnige setting. Wat wil je nog meer?

Een van de walls in Wynwood

Tja, en dan is het op naar huis. In eerste instantie hadden we op onze laatste dag nog tijd om Miami verder te verkennen maar door een flinke wijziging van de vluchttijden gaat dat helaas niet meer op. We vertrekken al rond lunchtijd voor onze vlucht richting New York. Daar landen we even en dan is het door naar Amsterdam om weer voet te zetten op Nederlandse bodem. We mogen daar nog even genieten van het lange Pinksterweekend en dan terug naar het gewone leven, werken en een jaar wachten op een volgende reis.