Even de koelte van de stad opzoeken

Gepubliceerd op 7 juli 2023 om 12:17

Vandaag was het plan om naar Red Rock Canyon National Conservation Area af te reizen, een mooi natuurgebied net buiten Las Vegas. Maar het is zo warm dat we besluiten dat niet te doen. In het park zijn geen voorzieningen waardoor we geen airco aan kunnen zetten. In deze hitte in een metalen doos verkeren is geen goed plan. We gaan dus maar de stad in waar je campings vindt met Full Hookup.

We wisten dat het een uitdaging zou worden om in de stad een plekje te vinden, er is namelijk een groot festival in de stad. Bij de voorbereiding lukte het ons niet, maar nu hebben we geluk. Sam's Town, een grote stadscamping van KOA, had nog één plekje. Snel boeken en opgelucht ademhalen.

De weg naar Vegas gaat door de woestijn. Best mooi voor een tijdje, dat landschap heeft zo z'n eigen charme, maar na verloop van tijd wordt het toch wel saai.

Rijdend over de I15 kun je gelukkig nog wel even stoppen op een paar leuke plekjes. Yermo is zo'n plek. Daar vind je Peggy Sue's 50's Diner. Een plek waar je echt even naar toe moet gaan als je deze route volgt. Ik heb hier al eens eerder over verteld toen we hier in 2018 voor het eerst kwamen, zie blog Absolutely Fabulous Route 66. Dit restaurant is een ware bezienswaardigheid waar je bovendien voor niet al te veel geld goed kunt eten.

Niet ver van het restaurant ligt Liberty Sculpture Park, een non-profit beeldenpark dat als thema het vechten voor democratie en vrijheid voor de mensen van China en de wereld heeft. Er is ook een groot memorial waar mensen die voor deze strijd zijn gestorven herdacht worden. We zijn er nu toch, dus besluiten we hier ook maar een bezoekje aan te brengen. Best de moeite waard als je van vreemde sculpturen houdt maar ik raad af om het met enorme hitte een bezoek te brengen. Het lijkt hier nog warmer dan in de omgeving en er is geen enkele beschutting.

Verderop langs I15 ligt Baker. Daar vind je een enorme alienshop en een futuristisch bouwwerk dat dienst zou moeten doen als Alien Station, oftewel een station waar de buitenaardse wezens kunnen landen en vertrekken. Je vindt er ook de grootste thermometer ter wereld. Altijd leuk om even te zien.

Daarna is het doorrijden naar Las Vegas. We vinden de camping zonder problemen. Ik had wat vervelende recensies gelezen over de camping, niet alleen over deze KOA camping maar eigenlijk over alle campings in de stad, dus ik hield stiekem mijn hart vast. Ik had visioenen van allemaal weirdo's, verslaafden en andere niet op deze aardbodem rondwandelende personages die in haveloze campers en voertuigen hier een plekje hadden bemachtigd. Ik heb het dan over mensen die rondlopen met glazige ogen die maar een ding willen, achter een slotmachine zitten. Dat is zo'n deprimerend gezicht. Ik zag verder een grote camperparkeerplaats voor me, iets wat vaker voorkomt in steden,  waar je rijen campers ziet zonder een stukje groen.

We komen aan en we zien direct een zeer netjes uitziende receptie. Binnengekomen worden we heel vriendelijk geholpen. Na ingecheckt te zijn rijden we de camping op en, wat direct opvalt, alles wat ik in gedachte had mag ik vergeten, het ziet er vriendelijk uit. Af een toe wat groen, ruime plekken en zeker geen rare wezens. Opgelucht haal ik adem. Het lijkt erop dat we lekker kunnen genieten van een nachtje stad.

We frissen ons op en bestellen een Uber. Geweldig systeem, die Ubers. Goedkoop en snel. Binnen no-time staan we op The Strip. Onderweg zien we wel dat bijna alle wegen zijn opengebroken. Het blijkt dat de stad zich aan het voorbereiden is op de Formule 1 race in november. En niet alleen de wegen worden onder handen genomen, aangekomen op The Strip zijn ook allemaal bouwactiviteiten. We negeren het en wandelen vrolijk langs alle lichtjes en natuurlijk de fonteinen van The Bellagio. Daarna gaan we lekker een hapje eten bij een leuk restaurant met live muziek aan The Linq Promenade. Een druk stukje Vegas maar zonder voorbijrazende auto's en bouwplaatsen. We lopen daarna nog even over de The Strip en gaan dan terug naar de camping. Althans, dat was de bedoeling.

We willen weer een Uber bestellen, maar waar spreek je af? Er is geen plek waar een Uber kan stoppen. Afzetten kan overal, maar opstappen is echt een ramp. Dan moet je weten waar je terecht kan. Onze chauffeur op de heenreis sprak geen woord Engels, dus daar konden we het niet aan vragen, maar we dachten, dat vinden we straks zelf wel uit. We hebben een uur moeten zoeken tot we de juiste plek vonden. Voor wie ooit een Uber wil pakken in de stad, hierbij het adres van een Uber ophaalplek midden op The Strip, dat scheelt een hoop gezoek.

De volgende morgen gaan we weer verder op reis maar niet voor we toegeven aan een guilty pleasure. We gaan de Gold & Silver Pawn Shop bezoeken. Je weet wel (of niet), die van het History Channel en RTL7. Af en toe kijken we hiernaar in Nederland. Dus hoe leuk is het om de plek in het echt te zien. De shop ligt tussen Downtown en The Strip en er is gelukkig een redelijk parkeerterrein naast de deur. Redelijk, want niet echt geschikt voor grote campers maar we zijn vroeg en kunnen onze camper, gebruikmakend van een aantal parkeerplaatsen, kwijt.

Van buiten ziet het er totaal anders uit dan verwacht. Ik kreeg altijd de indruk op tv dat het aan een brede straat lag met veel open ruimtes eromheen. Niet dus. Het ligt aan een drukke weg omringd door enorm dicht op elkaar gebouwde hoogbouw. Het pand zelf is ook klein, veel kleiner dan op tv doet vermoeden. Buiten staan overal mensen om een foto te nemen van zichzelf bij de ingang. Natuurlijk doen wij dat ook. Je bent ten slotte toerist. Binnengekomen valt direct op dat het om een hele kleine shop gaat. Het is er vol met mensen, de meeste toeristen, en allemaal willen ze op de foto met Rick, de eigenaar. Die werkt hier al lang niet meer maar een kartonnen versie van de man staat in de winkel en dan lijkt het net 'echt'.

Van toerist vervallen we zomaar in klant want we zien een hele vitrine met Star Wars spulletjes. Nou heb ik een schoonzoon die hier helemaal gek van is dus we bekijken belangstellend naar wat er te koop is. We worden heel vriendelijk geholpen. We inspecteren wat poppetjes uit de jaren 80 die maar een paar dollar zijn. Ondanks dat we kijken naar iets voordeligs worden we geholpen met veel egard en vriendelijkheid. Ze nemen alle tijd en geven uitgebreid uitleg bij alles wat we bekijken. We wanen ons even in de televisieserie.
Het was echt een leuke ervaring. Natuurlijk is dit alleen voor degene die hier iets mee hebben maar, kijk je wel eens naar het programma, breng dan zeker een bezoekje, het is de moeite waard.

Het was een ongepland bezoekje, Las Vegas, maar een verrassend leuk bezoek. Eén nachtje was precies goed, lekker koel in de camper en 's avonds is het qua temperatuur precies goed om door de stad te lopen. Heel anders dan de zinderende hitte in een woestijn. Als bonus was er het bezoek aan de Pawn Shop, maar nu moeten we snel door naar Zion National Park, terug de natuur in.