Algemeen

Deze indrukwekkende reis staat in het teken van natuur. En natuur zie in al vormen voorbij komen. Van kaal woestijn landschap tot groene wouden en bergen. We rijden langs de kust, langs meren en rivieren.  Kortom een route met veel afwissellende natuur waar je niet uitgekeken raakt. Steden laten we zoveel mogelijk links liggen. Het wordt dus een reis voor echte natuurliefhebbers oftewel voor iedereen die zich wil vergapen aan de wonderen van moeder natuur.

De route

Deze reis maken we in het voorjaar met de camper maar is ook goed te maken in andere maanden. Je start in San Francisco en rijdt vervolgens over de prachtige kustweg, Cabrillo Highway,  richting het zuiden naar Los Angeles. We stoppen niet in LA omdat het lastig is om in de stad met een grote camper rond te rijden en/of te parkeren. We laten deze stad dus achter ons en rijden vervolgens langs zes bijzondere nationale parken en het wereld beroemde Monument Valley. Onderweg stoppen we een paar dagen in het glamour stadje Palm Springs. Route 66 Arizona staat ook op het programma.

Vlucht - Amsterdam - San Francisco
We vliegen dit keer met Unites Airlines rechtstreeks naar San Francisco. We verblijven in een hotel vlakbij de luchthaven. Ben je nog nooit in San Francisco geweest dan kun je nu of op de terugweg een aantal dagen aan de reis toevoegen om deze stad te verkennen. Wij zijn in het verleden al een flink aantal dagen in San Francisco geweest. Daarom laten wij de stad deze keer links liggen. Na een nachtje slapen halen we de camper op, een grote van 30 foot, een echt huisje op wielen.

Stop 1 - Santa Cruz/Monterey Bay - 1 nacht

Het is een kort ritje vanaf de ophaal locatie van de camper. Zo'n anderhalf uur rijden. Dit zorgt ervoor dat we ons bekend kunnen maken met de camper en voldoende tijd overhouden om de noodzakelijke inkopen te doen onderweg. Meer dan dit doen we niet echt op deze dag, behalve dan genieten dat we ons weer op Amerikaanse bodem bevinden.

Stop 2 - Big Sur - 1 nacht

Deze dag is het weer een korte rit naar de volgende stop Big Sur. Het is zo'n anderhalf uur rijden. Maar uit ervaring weten we dat op dit ritje heel veel te zien is. Zo kun je onderweg de 17-Mile Drive rijden waar je om de zoveel minuten stopt omdat je hier honderden zeeleeuwen, zeehonden en vogels kunt zien. Maar ook in de buurt van Big Sur kun je prachtige wandelingen maken. De dag is qua rijden kort maar qua bezienswaardigheden enorm. Kijk voor meer info op de pagina Cabrillo Highway.

Stop 3 - San Simeon SP- 2 nachten

Ook vandaag nemen we de tijd. De rit duurt een kleine twee uur. We rijden verder over Cabrillo Highway naar het zuiden richting San Simeon. Dit stukje is nieuw voor ons. De laatste keer dat we hier waren was de weg afgesloten in verband met een lawine. We overnachten in San Simeon State Park, dicht bij Hearst Castle. Die willen we graag bezoeken. Het paleis-achtige gebouw is gebouwd door media magnaat William R. Hearst. Een omstreden man die een bijzonder bouwwerk heeft nagelaten.

Stop 4 - Leo Carillo SP- 1 nacht

We zakken verder af naar het zuiden, nog steeds op Cabrillo Highway. We overnachten op Leo Carrillo State Park Campground. Dit is de laatste nacht op Cabrille Highway. Het is dus nog even genieten van de prachtige kustweg. Morgen trekken we het binnenland in.

Stop 5 -Palm Springs - 2 nachten

Het is zo'n drie uurtjes rijden vandaag. Vanaf Leo Carillo SP rijden we naar de kust bij LA. We stoppen onderweg even bij  Santa Monica Beach en Muscle Beach. Daarna gaan we echt het binnenland in richting Palm Springs. In Palm Springs hebben we een camping vlakbij de stad. We bezoeken de stad maar ook Joshua Tree National Park, dat tegen Palm Springs aan ligt. We hopen dat er tijd over is om het windmolen park te bezoeken. Het is een van de grootste commerciele parken ter wereld en schijnt heel indrukwekkend te zijn om doorheen te rijden.

Stop 6 - Red Rock Canyon - 1 nacht

Het natuurgebied, Red Rock Canyon, met een mooie 13 mile (een kleine 21 km) scenic drive ligt net buiten Las Vegas. De rit hiernaar toe is zo'n vier uur rijden dwars door het Mojave National Preserve, een waar woestijn landschap. Onderweg stoppen we nog even bij de Seven Magic Mountains. We kamperen midden in het park,

Stop 7 - Zion National Park - 2 nachten

Vandaag rijden we door de woestijn naar het noorden, richting Zion National Park. Onderweg is er niet veel te zien maar dat verandert halverwege de trip. De weg slingert zich dan langs prachtig rood gekleurde rotsen en de Virgin River. Alles bij elkaar duurt het een uurtje of drie voordat we bij de camping in Zion National Park aankomen. We hebben een plekje in het park kunnen bemachtigen. Vandaar kunnen we zo op de parkshuttle stappen om het park te verkennen.

Stop 8 - Lake Powell - 1 nacht

We trekken nu verder richting het oosten, richting Monument Valley. Omdat dit best een lange tocht is hebben we een stop ingelast bij Lake Powell. Dit sprookjesachtige meer, dat is ontstaan door de dam die hier is aangelegd, is adembenemend mooi. Bij ons vorige bezoek hier hebben we een boottocht gemaakt over het meer en de Upper Antelope Canyon bezocht. Iets wat nog steeds helder in onze herinnering ligt. Misschien maken we wel weer een boottochtje of brengen we een bezoek aan de Canyon. Dat zien we als we daar zijn. De rit van Zion NP naar Lake Powell duurt ongeveer twee en een half uur.

Stop 9 - Monument Valley - 2 nachten

Vandaag rijden we in ongeveer 2 uur naar Monument Valley. We zijn hier twee nachten omdat we een excursie willen maken die ons naar het achterland voert. De vorige keer dat we hier waren hadden we te weinig tijd om dit te doen. Nu hebben we daar extra tijd voor ingeruimd. Tijdens de excursie trek je het achterland in en bezoek je een Navajo Hogan, het huis waar de Navajo's in wonen. Dit is iets dat je alleen kunt doen met een officiële gids, op eigen houtje is het verboden het achterland in trekken.

Stop 10- Hollbrook - 2 nachten

We zakken af richting het zuiden, om precies te zijn naar Hollbrook. Deze plaats ligt vlakbij het bijzondere Petrified Forest National Park. We zouden hier in iets meer dan drie uur rijden moeten zijn. De tocht gaat weer door echt woestijn landschap. Na een nachtje slapen gaan we naar het park en hopen de bijzonder versteende boomstronken te zien. Hoe dan ook staan er een aantal wandelingen op het programma.

Stop 11 - Grand Canyon NP - 2 nachten

Vanuit Hollbrook reizen we door naar de zuidzijde van Grand Canyon National Park. Normaal gesproken zou je via de I40 richting Williams rijden en daar afslaan naar het noorden, richting het park. Maar omdat het niet lang rijden is naar het park hebben we besloten via de US-89 te rijden. Onderweg kunnen we dan de scenic loop nemen die je langs Sunset Crater Volcano en Wupatki National Monument voert. We gaan dan via de East Entrance naar Gran Canyon NP. Midden in het park hebben we een camping geboekt.

Stop 12 - Kingman- 1 nacht
Via de South Entrance verlaten we Grand Canyon National Park. Vandaag staat in het teken van Route 66 Arizona. Via route 66 rijden we richting het westen en bezoeken we plaatsen als Ashfork, Seligman en Hackberry waar we tijden van weleer gaan opsnuiven. De rit is niet lang, zo'n twee uur en driekwartier. Dit geeft ons meer dan voldoende tijd om te stoppen waar iets te zien is.

Stop 13 - Yermo - 1 nacht
Dit is een van de laatste keren deze reis dat we dwars door de woestijn rijden. We zijn op weg naar Sequoia National Park. Als tussenstop hebben we Yermo gekozen. Hier vind je het geweldige Peggy Sue's 50's Diner. Net als veel andere plekjes tijdens deze rondreis, zijn we hier ook al eens geweest. Maar ook hier geld, dit is zeker een tweede bezoekje waard. Naast de diner brengen we zeker ook een bezoekje aan Bagdad Café waar de gelijknamige serie en film zijn opgenomen, een van mijn old time favorites.

Stop 14 - Visalia - 2 nachten

Iets meer dan 3 uur rijden en dan komen we aan in Visalia. Dit wordt de uitvalbasis om Sequoia National Park en Kings Canyon National Park te bezoeken. Om de parken zo goed mogelijk te zien heb je eigenlijk een auto nodig. Op veel wegen mag je gewoonweg niet met een camper rijden, zeker niet met de camper die wij hebben, een 30-footer. Daarom huren we een dag een auto zodat we alle mooie wegen kunnen rijden en alle mooie plekjes kunnen bezoeken.

Stop 15 - Yoesmite National Park- 3 nachten
We verlaten Visalia en gaan richting Wawona, een plek midden in Yosemite National Park. De rit duurt ongeveer twee en een half uur. Vanaf de camping rijden we in driekwartier op de dag naar Curry Village waar we de camper kunnen parkeren. Daarvandaan rijdt een gratis shuttle zodat je makkelijk op de vele mooie plekjes kunt komen. We zijn hier in het voorjaar en hopelijk kunnen we de indrukwekkende watervallen in volle glorie zien.

Stop 16 - in de buurt van San Francisco - 1 nacht
De reis zit er bijna op. Morgen moeten we onze camper inleveren en daarna overnachten we nog een nachtje in een hotel bij het vliegveld. Maar voor nu rijden we nog een paar uur gaan we ons installeren op onze laatste camping en wijden we ons aan de 'grote schoonmaak'. De camper moet namelijk wel weer netjes worden ingeleverd. Daarna lekker slapen. De volgende morgen rijden we op ons gemak naar het inleveradres van onze camper en nemen we afscheid van ons huisje op wielen.

Stop 17 - San Francisco International Airport - 1 nacht
We maken ons klaar voor de reis terug. Maar eerst nog even een nachtje in het hotel slapen. 's Ochtends een lekker ontbijtje nuttigen en dan is het met de taxi/über naar de luchthaven.

Vlucht - Terugvlucht naar Nederland - 1 nacht
Na 27 dagen in Amerika is het weer tijd om naar huis te gaan. We vliegen met een nachtvlucht rechtstreeks naar Schiphol.