Home » Rondreis » Rocky Roads and Desert Wonderland II

Rocky Roads and Desert Wonderland II

Algemeen

In 2020 was ons plan om de rondreis Rocky Roads and Desert Wonderland te maken. Corona gooide roet in het eten. Nog steeds is het onduidelijk of het mogelijk is om in 2021 wel een reis naar Amerika te maken. Omdat het aannemelijk is dat Corona deel zal blijven uitmaken van ons leven in de toekomst,  nemen we het zekere voor het onzekere, we plannen een reis waar we zo veel mogelijk zonder horde mensen het land kunnen verkennen. Rocky Roads and Desert Wonderland II staat daarom vooral in het teken van natuur. Het voert ons langs 8 Nationale Parken en een aantal States Parks. Met uitzondering van een aantal dagen in Palm Springs, waar we even willen genieten van de zon, vermijden we de steden.

De route

Deze reis gaan we maken in het vroege voorjaar van 2021 en duurt 28 dagen. De eerste zeven dagen doen we met de auto. We starten vanuit Los Angeles en volgen Highway 1  naar Monterey Bay. Daar buigen we vervolgens af naar het oosten, richting Yosemite. Op dit moment is het maar voor een beperkt aantal mensen mogelijk het park te bezoeken. Met een hotelreservering in het park heb je, ondanks alle beperkingen, gegarandeerd toegang. Logisch dat we dus nu al vast in dit enorm populaire park een reservering hebben gemaakt. Na  een bezoek aan Yosemite is het weer terug naar LA om de camper op te halen. De tocht gaat verder langs verschillende Nationale Parken, met afwisselend  hoge bergen, bijzondere rotsformaties en wonderlijk woestijnlandschap. Net voor we vanuit LA weer naar Nederland vliegen stoppen we in Palm Springs. Dit is weliswaar een stad maar ook een plekje waar we nog even heerlijk van de zon kunnen genieten. En natuurlijk helemaal leuk als het gevaar van het virus ietwat weggevaagd is, dan kunnen we hier nog even lekker shoppen en van een terrasje genieten.

Vlucht - Amsterdam - Los Angeles
We vliegen met British Airways. Dat betekent een tussenstop in London waarna we rechtstreeks doorvliegen naar LA. Daar halen we onze auto op, waar we de aankomende zeven dagen mee reizen.

Stop 1 - Ventura Beach - 1 nacht

Na aankomst is de auto ophalen en direct door naar de beach. We gaan het bonte gezelschap van mensen bekijken in Venice Beach, het beginpunt bekijken van Route 66 op de Pier van Santa Monica en even uitwaaien op het strand. Natuurlijk op gepaste afstand van onze medemensen. We slapen hier in de buurt zodat we na aankomst uit Nederland lekker van de buitenlucht kunnen genieten, wat helpt tegen de jetleg.

Stop 2 - San Simeon - 1 nacht

We rijden richting het noorden vandaag, naar San Simeon. Het is een ritje van iets meer dan 3 uur. We hopen daar op tijd aan te komen om nog in de middag Hearst Castle te bezoeken. Lukt dat niet, dan doen we dat de volgende morgen.  Als het weer meewerkt dan kunnen we genieten van een prachtig uitzicht over de oceaan en omgeving. Zo niet, dan focussen we ons maar op de bijzondere inrichting van het "kasteel'.

Stop 3 - Monterey - 1 nacht

We rijden verder naar  het noorden, naar Monterey. Dat is, als de weg begaanbaar is. In het najaar van 2020 staat een groot deel van dit gebied in brand. Wat dit voor invloed heeft op de weg moeten we afwachten. Lukt het niet om via Cabrillo Highway te reizen, dan pakken we de CA46, een mooie scenic road die ons naar het droge achterland van Californië leidt. Daar vinden we wel een hotelletje die op de route ligt richting Yosemite National Park, onze volgende stop.

Stop 4 - Yosemite NP - 1 nacht

Door Corona is in veel Nationale Parken een beperking ingesteld qua bezoekersaantallen. Volgens de regels die er nu zijn mag iedereen Yosemite  in als je een reservering hebt in een van de hotels. Overige bezoekers mogen pas kort van te voren toegang proberen te reserveren. Omdat het aantal toegangspassen zeer beperkt is en wij in het Paasweekeinde reizen, een heel druk weekend, hebben we voor de zekerheid een hotelkamer in het park gereserveerd. Gaat de reis door, dan kunnen we deze keer met zekerheid het park bezoeken.

Stop 5 - Oakhurst - 1 nacht

Na een nachtje in Yosemite, brengen we de dag door in het park. Uiteraard bezoeken we de watervallen en maken we een aantal wandelingen. Tegen de avond verlaten we het park en rijden naar Oakhurst, een plaatsje net buiten het park. Daar overnachten we in een hotel in een prachtige omgeving met weids uitzicht.

Stop 6 - Burbank - 1 nacht

Burbank is puur een tussenstop. Na een nachtje slapen hier gaan we de camper ophalen in LA. Als we zin hebben kunnen we nog een bezoekje brengen aan Griffith Observatory, een van mijn favoriete plekjes in de stad.

Stop 7 - Banning - 1 nacht

Het is een uurtje rijden naar deze stop. Onderweg stoppen we om onze boodschappen in te slaan bij de bekende Wallmart. Vanavond gebruiken we om de camper lekker in te richten. Er is hier niet veel te doen anders dan misschien aan het lokale musem,  Gilman Ranch and Wagon Museum. Misschien dat we voor we morgen richting Joshua Tree NP rijden hier nog even een bezoek aan brengen.

foto door Don Graham

Stop 8 - Joshua Tree NP - 1 nacht

Zodra we aankomen gaan we het park in om een aantal wandelingen te maken. In de avond zorgen we dat we boven op de berg staan bij Keys View. Na genoten te hebben van de zonsondergang en het uitzicht over het omliggende landschap rijden we naar Black Rock Canyon Campround, een camping in het noordwestelijk deel van Joshua Tree NP

Stop 9 - Calipatria- 1 nacht

Vandaag rijden we via Park Blv richting het zuiden van Joshua Tree NP. We bezoeken Cholla Cactus Garden en Cottonwood Springs. Na het middaguur vervolgen we onze route richting het zuiden. We verlaten Joshua Tree NP en rijden langs Salton Lake richting Calipatria waar we vannacht overnachten. Dit plaatsje ligt op een paar minuten rijden van Salvation Mountain, een bizarre en interessante plek midden in de woestijn.

Stop 10 - Kingman - 1 nacht

Via de woestijn rijden we vandaag richting Kingman. We stoppen onderweg bij het Hugh T. Osborne Lookout Park. Hier heb je een prachtig uitzicht over de duinen van het North Algodones Dunes Wilderness Area, gelegen aan de Ben Hulse Hwy. We steken de Colorado River over bij Topoc. Nog een klein stukje rijden en we komen aan bij het begin van onze route over Route 66 Arizona. We overnachten in Kingman. Morgen rijden via Route 66 richting de Grand Canyon.

Stop 11- Grand Canyon NP - 1 nacht

We volgen Route 66 en stoppen bij elke bezienswaardigheid onderweg. Er is genoeg te zien dus ondanks dat de rit niet lang is  zal het toch een latertje worden vandaag. Bij Williams slaan we af naar het noorden, richting Grand Canyon NP. Daar overnachten we in het park. We pakken hier nog even een magistrale zonsondergang mee, nou ja, als 'ie schijnt. De foto hiernaast lijkt onwerkelijk maar heb ik tijdens een zonsondergang genomen in 2018 na een prachtige wolkeloze dag..

Stop 12 - Monument Valley - 1 nacht

We rijden richting het noorden vandaag en stoppen bij Monument Valley. Of we het park in gaan is nog niet zeker. Met de camper kun je hier niet rijden (volgens de voorschriften van het verhuurbedrijf). Gelukkig hebben we dit park al eerder bezocht. Vanaf de weg, en de camping, heb je ook heel mooi uitzicht op alle butes en mesas. Dus het wordt zeker genieten.

Stop 12 - Moab - 3 nachten

Vroeg op vandaag want we hebben veel te zien en doen. Onderweg stoppen we bij Newspaper Rock, het Needles District van Canyonlands NP en misschien bij Hole 'N' The Rock, een bijzondere grot omgetoverd tot huis en nu museum. De aankomende dagen gaan we de parken in de buurt verkennen, Canyonlands NP, Arches NP  en Dead Horse State Park. We huren een auto omdat je je hiermee iets makkelijker beweegt in de parken.